От какви минерали се нуждаят децата от 0 до 6 години и в какви количества?

минерали деца дневна доза

Едва ли има образован човек, който да не може да изброи основните витамини и да не знае колко са важни за здравето и правилното функциониране на организма и на възрастния човек, и на детето. Какво обаче знаем за минералите? Кои са основните и най-важни за нашето здраве? Какви функции изпълняват? Кои минерали могат да бъдат недостатъчни в храната на детето и до какво води недостигът им? Кой минерал в кои храни можем да намерим и какви са препоръчителните дневни дози за малките деца? Ето някои отговори:

Петнадесет различи минерали са незаменими в храната на човека: калций, желязо, цинк, селен, магнезий, калий, йод, хром, натрий, фосфор, мед, флуорид, манган, кобалт и сяра. Трите основни функции на минералите са: изграждане на тялото (например калцият е основният елемент на костите), контрол на баланса на телесните течности и регулиране на всички функции на тялото, в това число нервната система и кръвоснабдяването. Достатъчните количества минерали са жизненоважни за растежа, развитието и здравето на децата.

Минералите се съдържат в почти всички храни и напитки, дори във водата, но в храната може да има недостиг на някои от тях. Такива са например желязото, селенът и магнезият. Минералите се абсорбират по-добре като естествена част от храни или напитки,  отколкото като добавка, а определени фактори възпрепятстват или подобряват тяхната абсорбция.

За повечето минерали е малко вероятно да бъдат в недостиг в организма, тъй като са широко разпространени или са необходими в твърде малки количества. Излишъкът на минерали в храната също не е много разумен, тъй като в големи количества минералите могат да бъдат токсични.

 

Минерали, които може да са недостатъчни в храната

Калций (Ca)

Какви функции изпълнява?

Калцият е основна съставна част на костите и зъбите. Той е жизненоважен и за осигуряване на голяма костна плътност. Помага също така за контролирането на функциите на мускулите, сърцето и нервната система. Абсорбацията му се подпомага от витамин D и незаменимите мастни киселини.

Какво причинява недостигът на калций?

Недостигът на калций причинява рахит, лоша костна структура, а в по-късна възраст – остеопороза. Калциевият дефицит може да стане причина и за проблеми със сърцето.

В кои храни се среща калцият?

На калций са богати всичко млечни продукти, особено твърдото сирене, прясното и киселото мляко. Среща се и в тъмнозелените листни зеленчуци, в обогатения бял хляб и обогатените зърнени храни.

Какви са препоръчителните дневни дози на калций за малките деца?

За бебета от 0 до 12 месеца – 525 мг;
За деца от 1 до 3 години – 350 мг;
За деца от 4 до 6 години – 450 мг.

Желязо (Fe)

Какви функции изпълнява желязото?

Желязото има ролята да пренася кислород в кръвообръщението. Освен това то подсилва имунната система и подпомага оздравителните процеси. Абсорбцията на желязо се подпомага от витамин С, ако са в едно и също ястие в същото ястие.

Какво причинява недостигът?

Недостигът на желязо може да доведе до анемия, умора, слабост. Излишъкът от този минерал пък може да причини стомашно разстройство, запек, увреждане на бъбреците.

Кои храни са богати на желязо?

Желязото се среща в червеното месо, карантията, зеленолистните зеленчуци, бобовите растения, пълнозърнестите храни, семената, ядките, сушените плодове, обогатените зърнени храни.

Какви са препоръчителните дневни дози на желязо за малките деца?

За бебета от 0 до 3 месеца – 1,7 мг;
За бебета от 4 до 6 месеца – 4,3 мг;
За бебета от 7 до 12 месеца – 7,8 мг;
За деца от 1 до 3 години – 6,9 мг;
За деца от 4 до 6 години – 6,1 мг.

Цинк (Zn)

Какви функции изпълнява цинкът?

Цинкът е незаменим за растежа, развитието и плодовитостта. Той е антиоксидант, укрепва имунната система и подпомага заздравяването на рани.

Какво причинява недостигът на цинк?

Недостигът може да причини забавен растеж или забавено сексуално развитие, слаб имунитет към заболявания и инфекции. Веганите трябва да се погрижат за осигуряване на достатъчен прием, тъй като храните от животински произход са най-добрият източник на този минерал.

В кои храни се среща цинк?

Среща се в месото, млечните продукти, карантията, семената, ракообразните и мекотелите, както и в ядките.

Какви са препоръчителните дневни дози на цинк за малките деца?

За бебета от 0 до 6 месеца – 4 мг;
За бебета и деца от 7 месеца до 3 години – 5 мг;
За деца от 4 до 6 години – 6,5 мг.

Селен (Se)

Какви функции изпълнява селенът?

Селенът е мощен антиоксидант, предпазващ от сърдечни заболявания и рак. Той е свързан с нормалните растеж, плодовитост и метаболизъм.

Какво причинява недостигът на селен?

Недостигът на селен увеличава риска от рак и сърдечни заболявания. Дефицитът на този минерал се свързва и с аборта и артрита. При по-големи количества селенът може да бъде тиксичен – горната граница на дневния прием за възрастни е 450 мкг.

В кои храни има селен?

На селен са богати ядките, карантията, бобовите растения, рибата, семената, месото. Нивата на селен в храните варират много в зависимост от съдържанието му в почвата, където са отглеждани растенията или са пасли животните.

Какви са препоръчителните дневни дози на селен за малките деца?

За бебета от 0 до 3 месеца – 10 мкг;
За бебета от 4 до 6 месеца – 13 мкг;
За бебета от 7 до 12 месеца – 10 мкг;
За деца от 1 до 3 години – 15 мкг;
За деца от 4 до 6 години – 20 мкг.

Магнезий (Mg)

Какви функции изпълнява магнезият?

Магнезият е елемент на костите, който действа заедно с калция. Той освобождава енергия от храната и подпомага абсорбцията на хранителни вещества. Също така регулира функциите на тялото и подпомага здравето на сърцето.

Какво причинява недостигът на магнезий?

По-малко от половината приеман чрез храната магнезий се абсорбира. Абсорбцията може да бъде възпрепятствана от диета, богата на сладки храни. Недостигът на магнезий може да причини сърдечни проблеми, слабост и схващане на мускулите, загуба на апетит.

В кои храни има магнезий?

Източници на магнезий са пълнозърнестите храни, ядките, семената, листните зеленчуци, твърдата чешмяна вода.

Какви са препоръчителните дневни дози на магнезий за малките деца?

За бебета от 0 до 3 месеца – 55 мг;
За бебета от 4 до 6 месеца – 60 мг;
За бебета от 7 до 9 месеца – 75 мг;
За бебета от 10 до 12 месеца – 80 мг;
За деца от 1 до 3 години – 85 мг;
За деца от 4 до 6 години – 120 мг.

Калий (К)

Какви функции изпълнява калият?

Калият работи заедно с натрия за регулирането на телесните течности. Той регулира функциите на клетките, сърдечната дейност и кръвното налягане.

Какво причинява недостигът на калий?

Недостигът на калий може да причини повишаване на кръвното налягане и сърдечни проблеми. Високият прием на натрий (сол) повишава нуждите на тялото от калий. Диуретиците и слабителните средства увеличават отделянето на този минерал.

В кои храни има калий?

Калият се среща в плодовете и зеленчуците, бобовите растения, ядките.

Какви са препоръчителните дневни дози на калий за малките деца?

За бебета от 0 до 3 месеца – 800 мг;
За бебета от 4 до 6 месеца – 850 мг;
За бебета от 7 до 12 месеца – 700 мг;
За деца от 1 до 3 години – 800 мг;
За деца от 4 до 6 години – 1100 мг.

Йод (I)

Какви функции изпълнява?

Йодът е незаменим за функционирането на щитовидната жлеза за поддържане на правилния метаболизъм на тялото и нивата на холестерола, регулира усвояването на холестерола и други жизненоважни функции на тялото. По време на бременност йодът е жизненоважен за развитието на нервната система на зародиша.

Какво причинява недостигът на йод?

Недостигът на този минерал може да доведе неправилна функция на щитовидната жлеза, включително хипотиреоидизъм, който може да доведе до забавяне на метаболизма, напълняване, запек. За почти половината от населението на Европа е установено, че има дефицит на йод.

В кои храни се среща йод?

На йод са богати млякото, морските дарове и водораслите. Растенията от семейство Кръстоцветни (например зелето), сладките картофи, царевицата и баклата забавят абсорбцията на йод.

Какви са препоръчителните дневни дози йод за малките деца?

За бебета от 0 до 3 месеца – 50 мкг;
За бебета от 4 до 12 месеца – 60 мкг;
За деца от 1 до 3 години – 70 мкг;
За деца от 4 до 6 години – 100 мкг.

 

Натрият (Na) и солта

Солта представлява натриев хлорид в тегловно съотношение 40% натриеви йони спрямо 60% хлорид. Двата минерала в нея – натрий и хлор присъстват в малки количества в почти всички основни храни, включително в плодовете и зеленчуците. Ние се нуждаем от малко натрий в храната си – той помага за баланса на телесните течности и е необходим за правилното функциониране на нервите и мускулите.

Солта е използвана от векове като консервант и подобрител на вкуса, но през последните години застрашително се увеличава количеството й в произвежданите храни. Специалистите изчисляват, че 75% от солта, която консумираме, е от преработените храни, само 9% е прибавената при готвене вкъщи и 6% е добавената, когато сме на масата.

Какво причинява прекомерният прием на сол?

Според изследвания на здравните специалисти и експертите по хранене има директна връзка между завишения прием на сол и високото кръвно налягане, сърдечните заболявания и инсултите. Проучванията показват също, че храната, богата на сол, увеличава риска от асма, остеопороза, рак на стомаха и задържане на течности.

Кои храни са най-богати на сол (натрий)?

Голяма част от преработените храни съдържат много сол и то не само очевидните като чипс и солени закуски. Зърнените закуски са голям източник на сол – корнфлейксът например, съдържа повече сол от морската вода при едно и също тегло. Много видове хляб, а също и печеният боб, са богати на сол, макар че на вкус са сладки.
Храните, които са особено богати на натрий, са: зърнените храни, крекерите, солените закуски, консервираните зеленчуци и риби, кубчетата бульон, беконът, готовите сосове, топените сирена, пушените храни, соевият сос, маслото и маргаринът.

Какви са допустимите дневни дози сол за малките деца?

Добре е да знаем: 1 г сол отговаря на 400 мг натрий.

За бебета от 0 до 6 месеца – под 1 г (или 400 мг натрий);
За бебета от 7 до 12 месеца – 1 г (или 400 мг натрий);
За деца от 1 до 3 години – 2 г (или 800 мг натрий);
За деца от 4 до 6 години – 3 г (или 1200 мг натрий).

Статията е базирана на материали от книгата „Хранене на бебета и малки деца“
на Джудит Уилс,
предоставена от издателство „Вдъхновения“

Вижте още:

Кой витамин в кои храни се съдържа?

18 съвета как да накараме детето да заобича зеленчуците и плодовете

Захранване на бебето с кисело мляко и млечни продукти – кога и как?

Забранени храни по време на кърмене

НАМЕРЕТЕ НИ ВЪВ FACEBOOK

Публикацията Ви е харесала? Абонирайте се за нашия онлайн бюлетин:

Публикацията Ви е харесала? Можете да се абонирате за E-Mail бюлетина с най-новото от СПИСАНИЕ РОДИТЕЛ: